Viinien rinnalla maitokauppaan tulisivat myös väkevät

Kokoomuksen piirissä tavoitellaan päivittäistavarakaupan juomien alkoholipitoisuuden rajaksi 16 prosenttia. Jaana Pelkosen Puheenvuoron (US 21.2.2019) mukaan tarvittaisiin vain pieni muutos alkoholilakiin.

Pohjoismaisten alkoholimonopolien taustalla on toimiala, jonka yritystoiminta on riippuvaista jakelutien toimivuudesta. Suomessa viinien ja väkevien ylivoimaisesti merkittävin jakelukanava on Alko, koska ravintolamyynnin osuus on vain noin kymmenesosa kokonaismyynnistä. Useimpien alan yritysten tuotevalikoimassa on sekä viinejä että väkeviä alkoholijuomia.

Alkoholitoimiala ei näe monopolia mahdollisena vain yli 16-tilavuusprosenttisille juomille. Niiden osuus nykyisestä kokonaiskulutuksesta on litroissa noin 5 %, ja sataprosenttisena alkoholina noin viidennes.

Alkoholilain tarkoitus on alkoholin käyttäjilleen, muille ihmisille ja koko yhteiskunnalle aiheutuvien haittojen ehkäisy, ja Alkon yksinmyyntioikeus perustuu näiden haittojen vähentämiseen. Mikäli alkoholilakia päätettäisiin muuttaa nostamalla päivittäistavarakaupassa myytävien alkoholijuomien tilavuusprosenttirajaa 16:een, olisi olennainen kysymys, toteutuisiko haittojen ehkäiseminen näin vähäisellä osalla kokonaiskulutusta. Pienen muutoksen sijaan olisi kyse lain perustarkoituksen uudelleenarvioinnista.

Alkoholihaittojen riskin kannalta ei ole merkitystä sillä, mitä alkoholijuomalajeja juodaan, ovatko ne esimerkiksi yli tai alle 16 t-%.  Alkoholitutkimuksen mukaan merkitsevää on nautitun alkoholin kokonaismäärä. Tutkimusnäytön perusteella alkoholihaittojen riski ei siis vähene suosimalla mietoja juomia, jos niiden kokonaiskulutus on suurta.

Väkevien osuus Alkon myynnistä vuonna 2018 oli 24 %. Alko palvelee koko maassa yli 350 myymälän verkostolla. Myymälät toimivat myös Alkon verkkokaupan noutopisteinä.

Mikäli monopolin piiriin jäisi alle neljännes Alkon nykyisestä myyntivolyymista, myymäläverkoston ja palvelutason ylläpitäminen kävisi taloudellisesti tappiolliseksi. Alkon vuosittain valtiolle tulouttamien voittovarojen sijaan valtio joutuisi subventoimaan alkoholimyyntiä Suomessa, mikä puolestaan on Euroopan unionin oikeuden mukaan kiellettyä.

Jos Alko supistaisi myymäläverkostoaan vastaamaan vain väkevien myynnin volyymia, se pystyisi aiempien arvioidensa mukaan toimimaan tappioitta 10-15 myymälän laajuisena ketjuna koko maassa. Saatavuuden rajoittaminen näin merkittävästi johtaisi epäilemättä väkevien juomien osalta matkustajatuonnin huomattavaan kasvuun, verotulojen menetykseen ja harmaan talouden lisääntymiseen.

Alkoholitoimialalle on tärkeää palvella kuluttajia laadukkaalla, monipuolisella tuotevalikoimalla. Mitä eduskunta sitten viinien osalta päättääkin, on ilmeistä, että viinien kanssa samanaikaisesti maitokauppoihin tulisivat myös väkevät.

HeikkinenSusanna

Alkoholijuomien valmistajia ja maahantuojia edustavan Suomen Alkoholijuomakauppayhdistyksen toiminnanjohtaja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu